Vitaminele sintetice sunt periculoase pentru sănătate
Vitaminele sub formă de tablete, pe care le consumă milioane de
persoane, sunt mai degrabă periculoase decât folositoare pentru sănătate, au
relevat ultimele studii în domeniu, informează cotidianul britanic The Times.
Trei tipuri de suplimente - vitaminele A, E și beta-carotenul- mai degrabă
majorează rata mortalității printre cei care le consumă. În același timp,
vitamina C și seleniul nu au un asemenea efect.
Rezultatele studiului publicat în The Jornal of the American Medical
Association relevă că banii cheltuiți pentru vitaminele sub formă de tablete
pot fi considerați, în cazul cel mai fericit, bani aruncați pe fereastră. Ca
urmare a acestei concluzii, British Heart Foundation a declarat că oamenii nu
ar trebui să ia suplimente nutritive, ci să se orienteze spre o alimentație
sănătoasă.
Noul studiu prezintă o meta-analiză - procedură în cadrul căreia sunt
consolidate rezultatele mai multor experiențe anterioare. El a fost desfășurat
de un grup sub conducerea lui Goran Bjelakovic, cercetător în cadrul
Universității de la Copenhaga, utilizând o metodă elaborată de unul dintre cele
mai importante grupuri în domeniu, Cochrane Collaboration, specializat în
analizarea eficienței substanțelor utilizate în medicină.
Adepții suplimentelor nutritive - care în Marea Britanie se cifrează la circa
10 milioane deoameni - consideră că
acestea joacă rolul de antioxidanți, care protejează în fața efectului
distrugător pe care radicalii liberi de oxigen îl au, de exemplu, asupra
moleculei de colestirină, ceea ce duce la boli cardio-vasculare. Această teorie
părea absolut întemeiată și, inițial, rezultatele cercetărilor păreau să o
confirme. Însă, atunci când au fost desfășurate cercetări mai amănunțite,
rezultatele s-au dovedit cu totul altele.
Astfel, grupul de la Copenhaga a desfășurat 68 de studii de verificare, cu
participarea unui număr de 232.606 de persoane, studii ale căror rezultate au
fost publicate în octombrie 2005. Dintre aceste verificări, 47 au fost
desfășurate la nivel superior, în timp ce în celelalte sunt posibile erori mai
mari sau mai mici, precizează The Times.
Analizând doar rezultatele celor 47 de teste cu o rată de eroare minimă, la
care au participat 180.938 de persoane, cercetătorii au descoperit că
suplimentele nutritive majorează rata mortalității cu 5 la sută. Când aceste
suplimente sunt luate separat, beta-carotenul crește rata mortalității cu 7
procente, vitamina A - cu 16 procente, iar vitamina E - cu 4 procente. De
asemenea, vitamina C a prezentat rezultate contrarii, însă când ea era luată
seaparat sau în combinație cu alte vitamine în timpul unor teste de înaltă
calitate, indicele mortalității se majora cu 6 la sută.
Unicul supliment care a înregistrat rezultate pozitive a fost seleniul. Se pare
că acest element chimic reduce coeficientul mortalității cu 10 la sută, dacă
este consumat separat sau cu alte suplimente, însă rezultatul nu are o
importanță statistică. Prin urmare, cercetătorii au ajuns la următoarea
concluzie: ”Descoperirile noastre contravin rezultatelor tuturor observațiilor
care confirmau faptul că antioxidanții ar îmbunătăți sănătatea”.
În opinia cercetătorilor britanici, acest lucru ar putea avea mai multe
explicații. Potrivit uneia dintre ele, stresul acid este, posibil, nu o
condiție a unor astfel de boli precum cele cardio-vasculare, după cum se
obișnuiește să se creadă, ci urmarea lor.
În afară de aceasta, distrugând radicalii liberi noi putem perturba importante
mecanisme de apărare. Totodată, grupul de cercetători precizează că ei au
studiat doar efectul vitaminelor sintetice și că descoperirile lor nu ar trebui
extinse și asupra fructelor și legumelor.
Ann Walker de la Serviciul informațional pentru suplimente de medicație /Health
Supplements Information Service/, organizație creată de producătorii de suplimente,
subliniază că studiul corelează rezultatele observațiilor asupra a două grupuri
diferite de persoane: unul cu persoane fără boli evidente și altul cu persoane
care deja suferă de diverse boli precum cele de inimă. Potrivit Walker,
”rezultatele acestei meta-analize a unor exemple diferențiate nu au valoare”.
La rândul său, Ellen Mason, medic în cadrul Fondului britanic pentru boli de
inimă, declară: ”Există motive științifice care ne permit să afirmăm că
antioxidanții din suplimente ne pot apăra de bolile de inimă, însă multe studii
clinice nu au putut confirma în mod cert acest lucru”, citează în final
cotidianul britanic declarațiile dnei Mason. /The Times/ Acest articol a fost citit de 861 ori.