Cauzele oboselii şi ale lipsei de somn şi cum să lupţi împotriva lor

Oricine poate fi afectat de oboseala la un moment dat datorita activitatii in exces, a somnului insuficient, stresului etc, insa daca aceasta stare se prelungeste (saptamani sau chiar luni) devine o stare patologica numita oboseala cronica.

Imagini

{gallery}49999{/gallery}

Cauza nr. 1 a oboselii: somn insuficient

Somnul insuficient poate afecta puterea de concentrare şi sănătatea voastră. Adulţii ar trebui să doarmă şapte, opt ore pe noapte.

Soluţie:

Faceţi din somnul vostru o prioritate. Vă recomandăm să nu ţineţi în camera în care dormiţi vreun laptop, telefon şi televizor. Dacă în continuare aveţi probleme cu somnul, mergeţi la medic. S-ar putea să aveţi o dereglare a somnului.

Cauza nr. 2 a oboselii: apneea de somn

Unele persoane cred că dorm suficient, însă apneea de somn vă poate afecta somnul fără să fiţi conştienţi de acest lucru. Această afecţiune a aparatului respirator vă întrerupe scurt respiraţia în timpul nopţii. Fiecare întrerupere vă trezeşte pentru câteva clipe, însă s-ar putea să nu fiţi conştienţi de acest lucru. Rezultatul: sunteţi deprivat de somn în ciuda faptului că dormiţi opt ore pe noapte.

Soluţie:

Dacă sunteţi supraponderal, slăbiţi, renunţaţi la fumat şi dormiţi folosind dispozitivul CPAC (dispozitiv care administrează oxigen cu presiune continuă pozitivă) care vă ajută să vă ţină căile respiratorii deschise noaptea.

Cauza nr. 3 a oboselii: energie infucientă

Mâncatul prea puţin cauzează oboseală, însă şi mâncatul de alimente nepotrivite poate fi o problemă. O dietă echilibrată poate menţine normal nivelul de zahăr din sânge şi preveni senzaţia de Glossary Link apatie care te loveşte când îţi scade nivelul de zahăr.

Soluţie:

Întotdeauna mâncaţi micul dejun şi încercaţi să includeţi proteine şi carbohidraţi complecşi la fiecare masă. De exemplu, mâncaţi ouă cu pâine integrală prăjită. De asemenea, mâncaţi ese şi gustări de-a lungul zilei pentru a avea energie susţinută.

Cauza nr. 4 a oboselii: anemia

Anemia este una din cauza principală a oboselii la femei. Pierderea de sânge la menstruaţie poate cauza deficienţa de fier. Globulele roşii sunt necesare deoarece acestea transportă oxigen către ţesuturi şi organe.

Soluţie:

În cazul anemiei cauzate de deficienţa de fier, luarea de suplimente cu fier şi consumul de alimente bogate în fier, precum carnea slabă, ficatul, crustaceele, fasolea şi cerealele îmbogăţite cu fier, pot fi de ajutor.  

Cauza nr. 5: depresia  

Ai crede că depresia este doar o dereglare emoţională, însă constribuie şi la multe simptome fizice. Oboseala, durerile de cap şi pierderea apetitului sunt printre cele mai obişnuite simptome. Dacă vă simţiţi obosiţi şi cu moralul scăzut mai mult de două săptămâni, mergeţi la medic.

Soluţie:

Depresia răspunde bine la fizioterapie şi/sau medicaţii.

Cauza nr. 6 a oboselii: hipotiroidism  

Tiroida este o glandă mică localizată la baza gâtului. Controlează metabolismul, viteza cu care corpul tău transformă combustibilul în energie. Când glanda este leneşă şi când metabolismul funcţionează prea lent, vă dă o stare de apatie şi luaţi în greutate.

Soluţie:

Dacă analiza de sânge confirmă că nivelul de hormoni tiroidieini este scăzut, atunci hormonii sintetici vă pot pune pe picioare.

Cauza oboselii nr. 7: excesul de cofeină

Cofeina în doze moderate poate îmbunătăţi starea de alertă şi puterea de concentrare. Însă, în cantităţi mari, poate creşte ritmul cardiac, presiunea sanguină şi starea de nervozitate. Şi cercetările arată că la unele persoane prea multă cofeină cauzează oboseală.

Soluţie:

Încercaţi să reduceţi uşor şi treptat raţia de cafea, ceai, ciocolată, băuturi răcoritoare şi orice medicamente care conţin cofeină. Întreruperea bruscă poate cauza şi mai multă oboseală.

Cauza oboselii nr. 8: infecţia ascunsă a tractului urinar (ITU)  

Dacă aţi avut vreodată o infecţie a tractului urinar (ITU), probabil sunteţi familiar cu senzaţia de arsură şi nevoia urgentă de la merge la baie. Însă infecţia nu este întotdeauna prezentă prin astfel de simptome vizibile. În unele cazuri, oboseala poate fi singurul semn. Un test de urină poate confirma rapid dacă aveţi o infecţie a tractului urinar.  

Soluţie:

antibioticele sunt folosite în tratarea infecţiei tractului urinar, iar starea de oboseală va dispărea într-o săptămână.

Cauza nr. 9 a oboselii: diabetul

La persoanele cu diabet, nivelurile anormale de zahăr rămân în sânge în loc să reintre în celulele corpului, unde ar trebui convertite în energie. Rezultatul este că organismul rămâne fără energie în ciuda faptului că mâncaţi suficient. Dacă ai o stare de oboseală persistentă şi inexplicabilă, întrebaţi medicul în legătură cu un test pentru a vedea dacă nu cumva aveţi diabet.

Soluţie:

Tratamentele pentru diabet pot include schimbări ale stilului de viaţă, cum ar fi diabetul şi mişcarea, terapia cu insulină şi medicaţiile pentru a ajuta corpul să proceseze zahărul.

Cauza nr. 10 a oboselii: deshidratarea

Oboseala poate fi un semn că sunteţi deshidrataţi. Indiferent că faceţi sport sau lucraţi la birou, corpul are nevoie de apă pentru a funcţiona corespunzător şi a se menţine răcoros. Dacă vă este sete, deja sunteţi deshidratat.

Soluţie:

Beţi suficientă apă de-a lungul zilei astfel ca urina să fie deschisă la culoare. Consumaţi cel puţin două pahare de apă cu o oră sau mai multe înainte de o activitate fizică. Apoi, sorbiţi apă în timpul antrenamentului, şi după beţi alte două pahare de apă.

Cauza nr. 11 a oboselii: boala cardiacă

Când oboseala se manifestă în timpul activităţilor zilnice, cum ar fi curăţenia în casă sau plivirea ierbii din grădină, poate fi un semn că inima voastră nu mai face faţă acestor activităţi. Dacă observaţi că vă este din ce în ce mai dificil să duceţi la bun sfârşit sarcini care altădată erau uşoare, discutaţi cu medicul despre posibilitatea unei boli cardiace.

Soluţie:

schimbări ale stilului de viaţă, medicaţie şi procedurile terapeutice pot menţine boala cardiacă sub control şi restaura starea de energie.

Cauza nr. 12 a oboselii: dereglarea somnului din cauza turelor de muncă

Munca noaptea sau turele de muncă pot deregla ceasul biologic. S-ar putea să vă simţiţi obosiţi când sunteţi treji şi să aveţi probleme cu somnul în timpul zilei. Â

Soluţie:

Reduceţi expunerea la lumina zilei când doriţi să vă odihniţi. Faceţi întuneric, linişte şi răcoare în dormitor. Încă mai aveţi probleme cu somnul? Discutaţi cu medicul. Suplimentele şi medicaţiile pot fi de ajutor.

Cauza nr. 13 a oboselii: alergiile la mâncare

Unii medici sunt de părere că alergiile ascunse la mâncare crează o stare de somnolenţă. Dacă oboseala se intensifică după mese, puteţi avea o uşoară intoleranţă la ceva ce mâncaţi, nu suficient să cauzeze mâncărimi sau urticarii, dar să vă facă să vă simţiţi obosiţi.

Soluţie:

Încercaţi să eliminaţi pe rând din alimentele pe care le-aţi consumat pentru a vedea dacă starea de oboseală se ameliorează. Puteţi contacta medicul pentru un test de Glossary Link alergie la mâncare.

Cauza nr. 14 a oboselii: sindromul de oboseală cronică (SOC) şi fibromialgia

Dacă oboseala durează de mai bine de şase luni şi este atât de severă încât nu puteţi face faţă activităţilor zilnice, o posibilitate ar fi că aveţi sindromul de oboseală cronică sau fibromialgie. Ambele au diverse simptome, însă persistente, iar cea principală este epuizarea inexplicabilă.

Soluţie:

Deşi nu există o soluţie rapidă pentru SOC sau fibromialgie, pacienţii beneficiază deseori în urma schimbării programului zilnic, învăţării de noi obiceiuri de somn şi începerii unui program de exerciţii uşoare.

Soluţie rapidă pentru oboseala uşoară

Dacă aveţi o oboseală uşoară care nu are legătură cu vrea afecţiune medicală, o soluţie ar fi exerciţiul fizic. Cercetările sugerează că adulţii sănătoşi, dar obosiţi pot obţine un boost de energie în urma unui program modest de exerciţii fizice. Într-un studiu, participanţii au pedalat o bicicletă staţionară timp de 20 de minute. Făcând acest tip de mişcare de trei ori pe săptămână i-a ajutat să lupte împotriva oboselii.

Media

Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top