Dieta pe timp de caniculă

În zilele caniculare, hidratarea devine crucială. Dar asta nu înseamnă numai a bea multă apă, căci ne putem hidrata de asemenea și prin ceea ce mâncăm. Dar care sunt acele alimente bogate în apă care ne ajută să facem față temperaturilor toride? Aflați în continuare.

Imagini

{gallery}49919{/gallery}

Pe parcursul unei zile, un adult pierde, în medie, 2-2,5 litri de apă prin transpirație, respirație și „nevoi” fiziologice. Dat fiind că hidratarea este un element fundamental pentru starea de bine, medicii estimează că în acest scop avem nevoie de cel puțin 1,5 litri de apă pe zi. Dar vara, în zilele caniculare, necesarul de apă crește considerabil, la peste 2 litri de apă zilnic. De aceea, trebuie să ne hidratăm cât mai mult. Cu toate acestea, a bea apă pahar după pahar nu constituie soluția ideală. Hidratarea durabilă se realizează și cu ajutorul anumitor alimente bogate în apă și în fibre. Acestea reprezintă o variantă optimă și plăcută de hidratare.

Fructele și legumele, campioane la hidratare

Fără îndoială, dintre toate alimentele, fructele și legumele sunt cele mai bogate în apă. În funcție de sortimente, compoziția lor variază între 80% și 95% apă. Dintre legume, castravetele este cel mai bogat în apă, cu 97%, după care urmează salata verde, cu 95% apă, apoi roșiile și dovleceii cu 94% apă. Consumate în salate asortate, legumele proaspete ne furnizează o bună cantitate de apă în zilele călduroase.

Epuizarea cauzata de caldura.

În ceea ce privește fructele, campioane sunt evident cele zemoase, precum pepenele roșu și galben (91% apă) sau citricele (grepfruit, portocale, lămâi, cu 85% apă, în medie). Dar și fructele mai dulci sunt hidratante, caisele, merele (85%-86% apă) și mai ales piersicile.

Indiferent de felul în care sunt consumate – crude sau preparate termic – fructele și legumele sunt așadar aliați indispensabili în sezonul estival. Trebuie totuși să notăm că prepararea termică reduce din substanțele nutritive, fibrele și cantitatea de apă din vegetale. De aceea, pe cât posibil, este mai bine să mâncăm fructele și legumele crude.

Alimentatia de vara.

Lactate, cu moderație

După unii medici, laptele este de asemenea o bună alternativă de hidratare, conținând între 80% și 91% apă, mai multă chiar în laptele degresat. Iaurturile degresate (88% apă) și brânza de vaci degresată (86% apă) intră de asemenea în această categorie. Și aceste alimente ne permit să ne hidratăm mâncând. Paradoxal, iaurturile de băut conțin mai puțină apă (79%). Lactatele prezintă avantajul de a fi proaspete și reci, elemente importante ale hidratării și ale capacității de răcorire pe timp de caniculă. Cu toate acestea, laptele, iaurturile și brânzeturile trebuie consumate cu moderație din cauza conținutului bogat în grăsimi.

Carne, dar mai ales pește

Chiar dacă dieta estivală este consacrată în principal hidratării, nu trebuie să excludem proteinele. Or, vara, o bună sursă de proteine este peștele, care conține de asemenea o cantitate deloc de neglijat de apă, între 65% și 80%. Carnea variază în cantitatea de apă, între 50% și 70%. Aceasta depinde evident și de modul de preparare.

Atenție!

Bineînțeles, alimentația – oricât de hidratantă ar fi – nu trebuie să se substituie consumului de apă simplă. Proaspătă și rece, plată sau acidulată, cu lămâie sau fără, apa ne face să ne simțim bine în zilele toride. Pe de altă parte, trebuie să atragem atenția că băuturile carbogazoase și alte sucuri (fie ele și naturale) nu potolesc nici setea și nici nu hidratează. Mai bine le evităm pe acestea și alegem apa.

Trucuri pentru  a nu ne „usca” pe timpul verii.

În fine, referitor la înghețată, foarte atractivă în perioadele călduroase, este mai convenabil să alegem sorbeturile din fructe în locul înghețatei cu lapte. Sorbeturile sunt mai hidratante și au mai puține calorii.

Media

Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top