Mituri şi adevăruri despre cofeină

Cofeina este una dintre cele mai consumate stimulente din întreaga lume, astfel că de-a lungul timpului s-au construit o serie de mituri în jurul acesteia. Cantitatea de cofeină variază de la un aliment la altul, în funcţie de tipul, porţia şi modul în care este preparat.

Imagini

{gallery}49652{/gallery}

Dacă nu ştiaţi, cofeina se găseşte şi în cafeaua decofeinizată, precum şi în unele analgezice eliberate fără reţetă, medicamente pentru răceală şi pastile pentru slăbit. Acestea conţin cel puţin 16 mg sau cel mult 200 mg de cofeină. De fapt, cofeina este un analgezic uşor care ajută la creşterea eficacităţii altor analgezice.

Cafeaua, un dusman ascuns?

Mitul nr. 1: Cofeina crează dependenţă

Acest mit conţine un sâmbure de adevăr. Cofeina este un stimulent al sistemului nervos central, iar consumul regulat al cofeinei produce o uşoară dependenţă, însă, nu în modul în care o fac alte stimulente.

Dacă brusc întrerupi consumul de cofeină, vei manifesta pentru o zi sau două câteva simptome neplăcute, în special, dacă obişnuiai să consumi două sau mai multe ceşti de cafea pe zi. Simptomele renunţării la cofeină sunt:

  • durere de cap
  • oboseală
  • Glossary Link anxietate
  • iritabilitate
  • stare depresivă
  • probleme de concentrare

Mitul nr. 2: Cofeina nu cauzează insomnie

Pe cât de repede este cofeina asimilită de corpul tău, pe atât de repede este şi eliminată. În principiu, fiind procesată prin ficat, cofeina are o durată de viaţă relativ de scurtă. Aceasta înseamnă că durează de la cinci la şapte ore pentru a elimina din corp jumătate din cantitatea de cofeină consumată. După opt-zece ore, 75% din cofeină este eliminată din corp. Dacă bei o ceaşcă sau două de cafea de  dimineaţă somnul tău nu va fi afectat.

Totuşi, dacă consumi cofeină după-amiaza sau seara, atunci există şanse ca somnul să-ţi fie afectat. Pentru a evita acest lucru, încearcă să bei ultima cafea cu cel puţin şase ore înainte de culcare. Sensibilitatea la cofeină poate varia în funcţie de metabolismul tău şi de cantitatea de cofeină pe care o consumi regulat. Persoanele mai sensibile nu numai că suferă de insomnie, dar şi de câteva efecte secundare, precum nervozitate şi deranj gastrointestinal.

Mitul nr. 3: Cofeina creşte riscul de osteoporoză, boală cardiacă şi cancer

Cantităţile moderate de cofeină, în jur de 300 mg sau echivalentul a trei ceşti de cafea, în mod aparent nu fac niciunrău la majoritatea adulţilor sănătoşi. Unele persoane sunt mai sensibile la efectele sale, şi anume cele care au tensiune arterială ridicată sau sunt în vârstă.

  • Osteoporoza şi cofeina. Nivelurile ridicate (mai mult de 744 mg/ zi) de cofeină pot mări eliminarea de calciu şi magneziu prin urină. Însă studiile recente sugerează că nu creşte riscul de pierdere de masă osoasă, în special, dacă iei suficient calciu din alte surse. Poţi compensa pierderea de calciu prin adăugarea de două linguriţe de lapte în ceaşca de cafea.  Totuşi, un studiu arată unele legături între cofeină şi riscul de fractură de şold la adulţii în vârstă. Aceştia pot fi mai sensibili la efectele secundare ale cofeinei asupra metabolismului calciului.
  • Boală cardiovasculară şi cofeină. Este normal ca ritmul cardiac şi tensiunea arterială să crească uşor la persoanele sensibile la cofeină. Însă, câteva studii mari nu asociază cofeina cu colesterolul ridicat, bătăile iregulate de inimă sau riscul crescut de boală cardiovasculară. Dacă ai deja tensiune arterială ridicată sau probleme cu inima, discută cu medicul despre consumul tău de cofeină. Ai putea fi sensibil la efectele sale. De asemenea, sunt necesare mai multe studii pentru a demonstra dacă cofeina creşte riscul de atac de Glossary Link cord la persoanele cu tensiune arterială ridicată.
  • Glossary Link Cancer şi cofeină. Recenziile a 13 studii care au implicat 20.000 de persoane au demonstrat că nu există o legătură între cancer şi cofeină. De fapt, cofeina poate avea un efect protector împotriva anumitor tipuri de cancer.

Mitul nr. 4: Cofeina poate fi nocivă pentru femeile care încearcă să rămână gravide

Multe studii arată că nu există legături între cantităţile mici de cofeină (o ceaşcă de cafea pe zi) şi una din următoarele:

  • dificultate de concepere
  • pierdere de sarcină
  • defecte la naştere
  • naştere prematură
  • rată scăzută a natalităţii

Mitul nr. 5: Cofeina are efect deshidratant

Cofeina poate avea un efect Glossary Link diuretic, însă lichidul din băuturile cofeinizate pe care le consumaţi tinde să anuleze efectele pierderii lichidului când urinezi. Concluzia este că, deşi cofeina acţionează precum un diuretic uşor, studiile arată că băuturile cofeinizate consumate în cantităţi moderate nu cauzează deshidratarea.

Mitul nr 6.: Cofeina este nocivă pentru copii

Copiii sensibili la cofeină dezvoltă o stare temporară de anxietate sau iritabilitate. Mai periculoase sunt băuturile răcoritoare, energizante sau ceaiurile îndulcite care au un conţinut ridicat de zahăr şi al căror consum expun copiii la un risc mare de Glossary Link obezitate.

Chiar dacă cofeina în sine nu este nocivă, în general băuturile cofeinizate nu sunt pentru copii.

Mitul nr. 7: Cofeina combate mahmureala

Studiile sugerează că multe persoane au impresia că o cană de cafea îi “va trezi” din mahmureală. De exemplu, persoanele care consumă cofeină după alcool, cred că pot conduce în siguranţă. Nimic mai greşit. Adevărul este că timpul de reacţie şi judecata încă sunt afectate.

Mitul nr. 8: Cofeina nu are efecte benefice asupra sănătăţii

Cofeina a dovedit câteva efecte benefice asupra sănătăţii şi lista este în creştere. Orice consummator de cafea îţi poate spune că aceasta îmbunătăţeşte starea de alertă, concentrarea, energia şi claritatea minţii.

Un alt efect benefic este ameliorarea anumitor tipuri de durere de cap. Se pare că unele persoane cu astm beneficiază în urma consumului de cofeină. Aceste descoperiri încă se află în stadiu de cercetare.

Alte dovezi au arătăt o legătură între consumul de cofeina şi reducerea riscului următoarelor boli:

Chiar dacă cofeina are efecte benefice asupra sănătăţii, ţineţi minte că un consum excesiv poate avea efecte adverse. În continuare sunt necesare studii pentru a confirma atât beneficiile, cât şi riscurile posibile.

Media

Ultima modificareMiercuri, 05 Iunie 2013 09:40
Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top