Modul de preparare a alimentelor este la fel de important precum acestea
- afirmă oamenii de știință și dovedesc cât de ușor ne putem expune acțiunii
substanțelor periculoase, informează ziarul Rzeczpospolita.
Dacă nu vream să ne periclităm sănătatea, ar trebui să evităm consumul de carne
la grătar și prăjită. În dorința de a ne îngriji, trebuie să căutăm întotdeauna
mâncăruri fierte și înăbușite. În caz contrar putem grăbi procesul de
îmbătrânire și de aparție a unor boli grave.
La aceste concluzii au condus rezultatele cercetărilor unei echipe de la Mount
Sinai School of Medicine din New York, publicate în ediția de aprilie a
"Journal of Gerontology: Medical Sciences".
După cum dovedesc cercetătorii americani, organismul absoarbe din mâncarea prăjită
și făcută la grătar substanțe care, în cantitate mare, acționează precum
toxinele. Este vorba despre produși finali de glicare avansată (AGE), apăruți
ca urmare a interacțiunii dintre proteine și zaharuri la nivelul alimentației.
Acumulându-se, aceștia pot provoca distrugeri la scară asemănătoare cu
grăsimile trans, renumite deja pentru acțiunea lor negativă (apărute în timpul
prelucrării tehnologice, reduc nivelul așa numitului colesterol bun,
ridicându-l pe cel rău și încurajând dezvoltarea bolilor cardiace). Prezența
crescută a AGE este legată de apariția unor inflamații diverse, rezistente la
insulină, lucru care poate duce la diabet, boli vasculare și renale, ba chiar
și la Alzheimer.
''Societatea ar trebui informată despre conținutul dăunător de AGE din
alimente. La fel ca în cazul grăsimilor trans'', a afirmat conducătoarea
cercetărilor, dr. Helen Vlassar. După cum adaugă ea, dificultatea excluderii
din alimentație a produșilor de glicare avansată se datorează faptului că ei
dau gust și aromă speciale mâncărurilor. Dd. Valssar le numește iluzorii.
''Sunt legături chimice foarte periculoase. Provoacă distrugerea țesuturilor și
organelor'', afirmă dr. Sa'aed Bawa, expert în profilaxia alimentației în cazul
bolilor de civilizație, de la Catedra de Dietetică a Școlii Superioare de
Economie Rurală din Varșovia. Ele apar ca urmare a prelucrării termice a
alimentelor, mai concret a expunerii lor la acțiunea temperaturilor foarte
ridicate.
Produșii finali de glicare avansată apar și în organismul omului, iar
concentrația lor crește odată cu înaintarea în vârstă. Cunoscând acest lucru,
cercetătorii americani au realizat un experiment. La el au participat 172 de
bărbați și femei sănătoși. Ei au fost împărțiți în două grupe de vârstă: 18-45
de ani și 60-80 de ani. Testele au arătat că, la persoanele în vârstă,
concentrația de AGE era în medie cu 35 la sută mai mare decât la cele tinere.
Dar prezența mai mare a AGE s-a înregistrat și la persoanele care optează
adesea pentru alimente pregătite la temperaturi ridicate. Oamenii de știință au
fost surprinși cel mai tare de faptul că această dependență caracteriza și
oamenii tineri.
Potrivit cercetătoarei americane dr. Helen Vlassar, limitarea consumului de
substanțe dăunătoare măcar la jumătate poate avea rezultate importante. În
acest fel, ne vom putea bucura de o sănătate mai bună, de o viață mai lungă,
dar și de vitalitate la vârste înaintate
/Rompres/ Acest articol a fost citit de 1490 ori.