Fasceita plantară

Fasceita plantară este o afecţiune dureroasă cauzată de suprasolicitarea tendonului arc  al tălpii piciorului (fascia plantară). 

Introducere

Fasceita plantară reprezintă inflamaţia fasciei plantare. Astfel "plantară" înseamnă partea inferioară a piciorului, "fascia" un anumit tip de țesut conjunctiv, iar "itis" înseamnă "inflamație".

O dovadă a faptului că un pacient are fasceită plantară o reprezintă prezenţa în zona călcâiului a pintenilor nedureroşi (depozite flexibile, moi de calciu) care sunt rezultatul tensiunii și inflamației fasciei plantare.

Fascia plantară încapsulează mușchii din talpa piciorului. Ea susține bolta piciorului, acționând ca o coardă de arc  pentru a conecta călcâiul de cele 5 degete de la picioare (baza oaselor metatarsiene). În timpul mersului pe jos, în momentul în care călcâiul piciorului începe să se ridice de la sol, fascia plantară suportă întreaga tensiune care este aproximativ de două ori greutatea corpului. Acest moment de tensiune maximă este  "ascuțit" (creşte brusc), în cazul în care există o lipsă de flexibilitate în arcul piciorului. O creștere semnificativă a greutăţii corporale provoacă o creștere tot la fel de mare a tensiunii în fascia. Având în vedere caracterul repetitiv al mersului pe jos, fasceita plantară poate fi o tulburare de stres repetitiv similar cu o altă afecţiune, cotul jucătorului de tenis.

Simptome

Simptomul principal al fasceitei plantare îl reprezintă durerea. Aceasta poate apare oriunde pe partea inferioară a călcâiului. Cu toate acestea, de obicei, se determină o zonă de aproximativ 4 cm, înainte de călcâi, sensibilă la atingere, care este principala sursă de durere.

Durerea este mai greu de suportat când se fac primii pași dimineața, la scularea din pat, sau după perioade lungi de odihnă, în care piciorul nu a fost solicitat deloc. Exercițiile fizice ușoare pot ameliora durerea în timpul zilei, dar o plimbare lungă sau statul în picioare pentru o perioadă mare de timp, fac ca durerea să crească în intensitate, de cele mai multe ori. Cedarea durerii are loc doar odihnind piciorul.

De asemenea, întinderea bruscă a tălpii piciorului poate accentua senzaţia de durere, cum ar fi de exemplu, mersul pe vârfuri sau urcatul scărilor, din această cauză  persoana putând şchiopăta.

Fasceita plantară poate apare la un singur picior sau la ambele picioare, în același timp.

Impact

Fasceita plantară este o afecţiune destul de des întâlnită. Aproximativ 1 din 10 persoane vor fi diagnosticate cu fasceită plantară la un moment dat în viaţa lor. Ea apare cel mai frecvent la persoanele cu vârste cuprinse între 40 și 60 de ani. Cu toate acestea, ea poate apare la orice vârstă, fiind de două ori mai frecventă la femei decât  la bărbaţi, fiind favorizată de purtatul unei încălţăminte neadecvate (pantofi prea strâmți sau sandale cu tocuri înalte, etc.).

Totodată, se întâlneşte frecvent în rândul sportivilor de performanţă sau al militarilor, care fac activităţi ce exercită eforturi mari asupra picioarelor cum ar fi, alergatul sau mersul pe distanţe mari, alternând suprafeţele de deplasare (asfalt, iarbă, pământ etc.).

Cauze

Cauzele fasceitei plantare sunt considerate a fi micile leziuni repetate (cu sau fără inflamație)  în zona unde fascia plantară se atașează la osul călcâiului.
Astfel de leziuni repetate pot apare în următoarele situații :
•    statul în picioare pentru perioade mari de timp sau mersul pe jos şi alergatul pe distanţe mari. Fasceita plantară poate fi confundată cu călcâiul polițistului, dar totuşi ele sunt diferite. Călcâiul polițistului este o bursită subcalcaneală adică o inflamație a sacului de fluid (bursa) de sub oasele călcâiului (afecţiune mai puţin întâlnită faţă de fasceita plantară)
•    un stil de viaţă sedentar  predispune la fasceită plantară
•    schimbarea suprafeței de alergare, de exemplu alergarea pe un  drum obișnuit în loc de o pistă amenajată
•    purtarea unor pantofi cu o amortizare slabă la tocuri sau cu un suport slab în zona tendonului arc.
•    greutate corporală excesivă - acest lucru va pune presiune suplimentară pe călcâi
•    în cazul în care există suprasolicitări sau întinderi  bruşte, cum ar fi la alergătorii care îşi cresc brusc intensitatea de alergare sau aleargă pe distanțe mari
•    în cazul în care tendonul lui Ahile este strâns sau scurtat (tendonul mare la partea de jos a mușchilor gambei de mai sus de călcâi), de la purtatul pantofilor cu tocuri înalte. Acest lucru poate afecta capacitatea de a flexa glezna și implicit poate deteriora fascia plantară de la acel picior.
De multe ori nu există nici o cauză aparentă pentru fasceita plantară, în special la persoanele în vârstă. O convingere greșită, des întâlnită, este că durerea este cauzată de o creștere osoasă, aşa numitul "pinten" provenind din oasele călcâiului. Multe persoane au un pinten osos în oasele călcâiului, dar nu toate ajung să facă fasceită.

Diagnostic

Medicul poate diagnostica cu certitudine această afecţiune  examinând cu atenţie picioarele şi aflând istoricul şi simptomatologia de care suferă de la pacient.

Rareori sunt necesare alte investigaţii, doar în cazul în care diagnosticul este incert, pentru a exclude alte cauze posibile ale durerii de călcâi. Aceste  alte investigaţii pot include radiografii ale călcâiului sau  scanarea cu ultrasunete a fasciei. O scanare cu ultrasunete prezintă, de obicei, îngroșarea și umflarea fasciei.

Tratament

De obicei, durerea scade în timp, ţesutul  fascia, ca orice țesut "ligament",  vindecându-se destul de încet, trecând luni sau uneori chiar mai mult până când se poate merge normal. Cu toate acestea, următoarele tratamente pot ajuta la scurtarea timpului de recuperare. Efectuarea simultană a mai multor tratamente poate  accelera procesul de vindecare.

Odihna piciorului. Acest lucru trebuie făcut cât mai mult posibil. Se va evita alergarea, mersul pe jos în exces sau statul în picioare.  Mersul uşor pe jos și anumite exerciții pot ameliora starea.

Încălțămintea. În nici un caz nu se recomandă mersul desculț pe suprafețe dure. Se vor alege pantofi cu tocuri cu o bună amortizare și suport arc. Se va prefera purtarea pantofilor sport dantelaţi,  decât  sandalele deschise. De asemenea se va evita purtarea pantofilor  vechi sau uzaţi cu deficienţe în zona tocurilor.

Tampoane pentru  toc şi arc pentru sprijin.  Pot fi cumpărate diverse tampoane şi inserții de pantofi pentru a atenua presiunea călcâiului şi sprijinirea arcului de la picior. Acestea funcționează cel mai bine dacă sunt ţinute în permanenţă în pantofi. Scopul este de a ridica călcâiul aproximativ 1 cm. În cazul în care călcâiul este sensibil, se face o gaură mică în planșa de toc, în zona sensibilă. Acest lucru înseamnă că partea mai sensibilă a călcâiului nu va atinge nimic în pantof. Se vor așeza accesorii și tampoane în ambii pantofi, chiar dacă durerea este prezentă  la un singur picior.

Ameliorarea durerii. Anumite medicamente calmante, cum ar fi paracetamolul,  pot ameliora de multe ori durerea. Utile sunt şi medicamentele antiinflamatorii, cum ar fi ibuprofenul. Acestea sunt calmante, dar, de asemenea, reduc şi inflamatia și pot avea rezultate mai bune decât calmantele obișnuite. Alţi pacienţi consideră ca folosirea unei creme cu gel, care conține un medicament antiinflamator are rezultate mai bune.
Calmarea durerii se poate face şi cu ajutorul ajutorul unei pungi de gheaţă, ţinută la picior, timp de 15-20 minute.

Exerciții. Exerciții ușoare de întindere realizate regulat pentru tendonul lui Ahile și fascia plantară  pot ajuta la ameliorarea simptomelor. Acest lucru se datorează faptului că cei mai mulți oameni cu fasceită plantară au o ușoară senzație de constricție a tendonului lui Ahile. De asemenea, în timpul somnului, fascia plantară are tendința de a se strânge în sus, acesta fiind și este motivul pentru care este  mai dureroasă dimineața, când se fac primii pași. Scopul acestor exerciții este de a slăbi tendoanele și fascia ușor deasupra și sub calcâi.

În cazul în care tratamentele de mai sus nu ajută la ameliorarea simptomelor  sau dacă este nevoie  de o recuperare rapidă, cum ar fi în cazul unui sportiv de performanță,  sunt disponibile și alte tratamente.

Injecții cu steroizi. Dacă în ciuda măsurilor de mai sus "conservatoare"  durerea nu se ameliorează atunci se pot încerca injecțiile cu steroizi. Acestea calmează durerea, la unele persoane, timp de mai multe săptămâni, dar nu vindecă întotdeauna problema. Steroizii acționează prin reducerea inflamației. Uneori două sau trei injecții sunt încercate pe o perioadă de mai multe săptămâni, dacă prima nu este de succes. Injecțiile cu steroizi  comportă anumite riscuri, inclusiv (mai rar) rupere fasciei plantare.

Chirurgia. Se aplică în cazurile foarte dificile în cazul în care durerea nu se ameliorează timp de 12 luni, în ciuda altor tratamente. Operația chirurgicală implică separarea fasciei plantare de os. Ea poate implica, de asemenea, eliminarea unui pinten de pe calcaneu, dacă unul este prezent. Operația chirurgicală nu este întotdeauna o metodă de tratament care să asigure vindecarea. Din cauză că poate provoca complicații, operația ar trebui  să fie considerată  o ultimă soluție. Complicațiile pot include infecții, durerea  severă, lezarea  nervilor din jur sau ruptura fasciei plantare.


Stil de viațã

Există anumite lucruri care se pot face pentru a preveni fasceita plantară, mai ales dacă ați suferit  în trecut de această afecţiune, care includ:
•    schimbarea în mod regulat a pantofilor de antrenament utilizaţi pentru alergare sau mersul pe jos
•    purtarea pantofilor cu o bună amortizare în tocuri și un suport flexibil în zona tendonului  arc
•    pierderea în greutate dacă sunteţi supraponderal
•    întinderea în mod regulat a fasciei plantare şi a tendonul lui Ahile, în special înainte de efectuarea  exercițiilor fizice
•    evitarea efectuării de exerciţii fizice sau practicarea unor sporturi, pe terenuri cu suprafețe dure.

Bibliografie

www.diversifiedhealth.ca
Medicina pentru familie - Marin Voiculescu


 

Ultima modificareMarți, 18 Noiembrie 2014 13:31
O să te intereseze și: « Ulcerul de gambă Crampe musculare »
Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top