Flatulența

Flatulență este termenul medical care defineşte actul fiziologic normal, de eliminare a gazului din sistemul digestiv, prin Glossary Link anus.

Introducere

Gazul se poate acumula în sistemul digestiv al omului, din două surse:
Surse exogene. Atunci când o persoană înghite hrană, apă şi salivă, înghite de asemenea şi o cantitate mică de aer, care este în mare parte format din oxigen şi azot
Surse endogene. În procesul digestiei alimentelor, prin acţiunea normală a bacteriilor prezente în sistemul digestiv (Methane bacteria), se produce gaz, care este eliberat mai ales sub formă de hidrogen, metan și dioxid de carbon.

Organismul are nevoie pentru a se elibera de acumularea de gaze în exces și face acest lucru în două moduri, prin:
• flatulență  
• eructații.
Flatusul este eliberat sub presiune prin anus, şi de obicei este însoţit de miros şi zgomot. Este un lucru absolut normal treacerea gazelor de 10-20 de ori pe zi, diminuarea aceastei frecvenţe putând  duce la balonări sau Glossary Link meteorism ( acumulare de gaze în intestin, care se manifestă prin creșterea în volum a abdomenului).


Simptome

Pentru majoritatea oamenilor, semnele și simptomele flatulenţei sunt prea evidente. Acestea includ :
• emisia voluntară sau involuntară de gaze
• dureri sau crampe abdominale. Aceste dureri pot aparea oriunde în Glossary Link abdomen şi îşi pot schimba locațiia rapid
• senzație de strâns sau " înnodat " în abdomen
• senzație de umflare abdominală ( Glossary Link balonare).

Dureri datorate gazelor sunt de obicei intense, dar scurte. Odată ce gazul este eliberat, durerea de multe ori dispare. Cu toate acestea, în unele cazuri, durerea poate fi constantă sau atât de intensă încât se simte că ceva este nu în neregulă .

Flatulenţa poate fi uneori confundată cu :
• afecţiuni cardiace
• calculi biliari
apendicită.

Este considerat absolut normal emisia de gaze, ca flatus, între 10 și 20 de ori pe zi .

În cazul în care flatulenţa este însoțită şi de :
• dureri abdominale severe, prelungite sau recurente
• greață sau vărsături
• scaune cu sânge
• scădere în greutate
• febră
• durere în piept
se recomandă consultul unui medic specialist.

În plus, dacă gazele sau durerile datorate acestora sunt atât de persistente sau severe încât vă influenţează negativ viața de zi cu zi adresaţi-vă medicului. În cele mai multe cazuri, tratamentul poate ajuta la reducerea sau atenuarea problemelor .

Impact

Flatulenţa poate afecta mai ales persoanele care::
• suferă de intoleranţă la lactoza sau gluten  
• au o dietă bogată în fructe, legume, cereale integrale şi leguminoase
• au afecţiuni  intestinale cronice, cum ar fi sindromul de Glossary Link colon iritabil, diverticulită sau boli inflamatorii intestinale.

Cauze

Din păcate, alimentele sănătoase, bogate în fibre, sunt de multe ori cele mai importante cauze pentru gazele intestinale. Fibrele aduc multe beneficii sănătăţii, inclusiv păstrarea tractul digestiv în stare bună de funcționare și reglarea nivelului de zahăr din sânge și de Glossary Link colesterol. Dar fibrele poate duce şi la formarea de gaze.

Alimentele bogate în fibre, care cauzează frecvent flatulenţă sunt:
• fructele
• legumele
• cerealele integrale
• leguminoasele (fasole, mazăre, soia, năut, linte).

Suplimentele de fibre care conțin psyllium,  pot cauza astfel de probleme, mai ales dacă sunt adăugate în dietă prea repede. Şi băuturile carbogazoase, cum ar fi sucurile, apa minerală și berea, pot fi cauze ale producerii de gaz.

Alte cauze ale excesului de gaz includ :
• înghițirea aerului. De fiecare dată când se mănâncă sau sau se beau lichide se înghite aer. Acest proces este amplificat  dacă se ia masa într-o stare de nervozitate, se mănâncă prea repede, se mestecă gumă, se sug bomboane sau se bea printr-un pai.
• alte afecţiuni. Excesul de gaz poate fi simptomul unei afecțiuni cronice grave cum ar fi  diverticulita sau al unei boli inflamatorii intestinale, cum ar fi Glossary Link colita ulcerativă sau boala Crohn.
• tratament cu antibiotice. În unele cazuri de exces de gaz, tratamentul cu  antibiotice poate fi un factor, deoarece antibioticele perturbă flora bacteriană normală a intestinului.
laxativele. Utilizarea excesivă a laxativelor, de asemenea, poate contribui la excesul de gaz intestinal.
constipația. Constipatia poate face dificilă trecerea gazelor din intestine prin anus, ceea ce duce la balonare şi disconfort.
• intoleranțe alimentare. Dacă apar gaze și balonare în special după consumul de produse lactate, aceasta poate fi, deoarece corpul nu este capabil să digere lactoza din produsele lactate. Mulți oameni nu sunt capabili să asimileze lactoza după vârsta de 6 ani, și chiar și copiii au uneori intoleranţă la lactoză. Alte intoleranțe alimentare, în special la gluten - o proteină care se găseşte în grâu şi alte cereale,  poate duce la exces de gaze, diaree şi chiar pierdere în greutate.
• aditivii artificiali. Este, de asemenea, posibil ca sistemul digestiv al unor persoane sau copii să nu poată tolera îndulcitorii artificiali, cum ar fi sorbitol și manitol, prezente în unele alimente fără zahăr, gume şi bomboane. Mulți oameni sănătoși prezintă gaze și diaree, atunci când consumă aceşti îndulcitori.

Diagnostic

Medicul va stabili probabil, ceea ce cauzeaza flatulența în funcție de istoricul medical, revizuirea obiceiurilor alimentare și efectuarea unui examen fizic. În timpul examinării, medicul poate verifica dacă abdomenul este umflat prin lovirea ușoară a abdomenului și ascultarea sunetului produs. Un sunet gol indica de obicei prezența unui exces de gaz.

În funcție de alte simptome, medicul poate recomanda și teste suplimentare, în scopul de a exclude afecțiuni, care pot fi mult mai grave, cum ar fi obstructia intestinală parțială.

Tratament

Dacă disconfortul datorat flatulenţei este cauzat de o altă problemă de sănătate, se impune tratarea afecțiunii de bază. În caz contrar, în general tratamentul include adaptarea alimentaţiei, modificarea stilului de viaţă sau administrarea de suplimentele alimentare. Deși tratamentul nu este același pentru toţi pacienţii, prin încercarea mai multor tratamente se poate adapta unul care să ofere ameliorarea sau chiar eliminarea simptomelor neplăcute.

Dietă
Următoarele schimbări de dietă pot ajuta la reducerea cantităţii de gaze produsă în intestine:
• Încercați să identificați și să evitaţi alimentele care vă afectează cel mai mult. Alimente problematice pentru mulți pacienţi sunt fasolea, ceapa, broccoli, varza de Bruxelles, conopida, anghinarea, sparanghelul, perele, merele, piersicile, prunele, bomboanele fără zahăr și guma de mestecat , pâine integrală, cerealele, laptele, smântâna , îngheţata și băuturile cum ar fi berea, sucurile și alte băuturi carbogazoase.
• Evitaţi alimente prăjite şi grase. De multe ori, balonarea apare şi-n urma consumului de alimente grase.
• Temporar eliminaţi alimentele bogate în fibre. Adăugați-le înapoi treptat în decursul a mai multor săptămâni. Dacă luați un supliment de fibre, încercați să-l scoateţi complet după care să-l introduceţi  treptat. Dacă simptomele persistă, s-ar putea încerca un supliment de fibre diferit. Asigurați-vă că luaţi suplimente de fibre cu suficient de multă apă și beţi multe lichide pe parcursul fiecărei zile .
• Reduceți consumul de produse lactate. Încercați să folosiți alimente fără lactoză de lapte, cum ar fi iaurt, în loc de lapte. Sau încercați să folosiți produse care ajută în digestia lactozei sau consumaţi-le cu alte alimente care pot face mai ușoară digestia. Cu toate acestea, în unele cazuri, ar putea fi necesară eliminarea completă a produselor lactate.

Suplimente alimentare
Unele produse alimentare pot ajuta, dar ele nu întotdeauna sunt eficiente. Astfel de suplimente recomandate ar fi :
• Beano. Aceste suplimente cu enzime pot fi administrate atunci când se consumă leguminoase  (fasole, mazăre, etc.)  şi legume pentru reduce cantitatea de gaze care sunt produse. Pentru creşterea eficienţei acestui supliment alimentar, trebuie luat odată cu prima mușcătură de alimente. Aceasta funcționează cel mai bine atunci când există doar o cantitate mică de gaze în intestine.
• suplimente de lactază. Suplimentele cu enzima lactază, pot uşura digestia lactozei, în caz de intoleranţă la lactoză. Se pot consuma, de asemenea, produse lactate, care sunt fără lactoză sau au procent redus de lactoză. Acestea sunt disponibile la cele mai multe magazine alimentare.
• Simeticona. Produsele care conțin simeticonă se utilizează pentru reducerea presiunii dureroase cauzate de excesul de gaze (meteorismul) din stomac şi din intestine. Sub acţiunea ei, bulele de gaz din intestin se unesc între ele, formând bule mai mari care se sparg mai uşor, aceasta uşurând evacuarea lor  pe cale naturală.
• cărbune activat. Tablete de carbune luate înainte și după masă pot avea efect ameliorator. Acestea sunt disponibile în magazinele naturiste şi farmacii .

Stil de viațã/Prevenție

Următoarele modificări legate de stilul de viață pot ajuta la reducerea sau ameliorarea durerii de gaze și a gazelor în exces:
• mai multe mese mai mici. Mâncaţi mai multe mese mici pe parcursul zilei, în loc de două sau trei mai mari cantitativ.
• mâncaţi încet, mestecaţi bine alimentele și apoi înghițiţi. Pentru aceasta puneţi furculiţa jos între îmbucături.
• evitati guma de mestecat, suptul bomboanelor tari și băutul cu paiul. Aceste obiceiuri vă pot face să înghițiţi aer.
• nu mâncaţi atunci când sunteţi agitaţi, supăraţi sau în Glossary Link criză de timp. Încercați să mâncaţi relaxat altfel mâncatul poate provoca indigestie.
• verificați protezele. Montarea necorespunzătoare a protezelor dentare poate duce la înghițirea de aer în exces atunci când se mănâncă sau se bea.
• nu fumați. Fumatul poate crește cantitatea de aer înghițit.
• efortul fizic. Activitatea fizică determină deplasarea gazului prin tractul digestiv uşurând evacuarea pe cale naturală.


Bibliografie

www.mayoclinic.ro


 

 

 

Ultima modificareSâmbătă, 19 Aprilie 2014 18:01
Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top