Alimentele cu cereale integrale reprezintă surse importante de nutrienți și
substanțe fitoprotectoare care se regăsesc în cantități mici în alimentația
generală a europenilor.
Cerealele integrale ajută foarte mult organismele, astfel că ele pot controla
nivelul glicemiei și acțiunea insulinei.De asemenea, asigură și o sănătate
cardiacă. Astfel, studii făcute în SUA, Finlanda ș Norvegia, la care au
participat peste 98.000 de bărbați și 109.000 femei, relevă că un consum
relativ mare de cereale integrale a dus la rate semnificative mai mici de boală
coronariană.
Efectul protector al cerealelor integrale se manifestă nu doar prin reducerea
nivelului colesterolului datorită fibrelor alimentare, ci și prin alte
componente, cum ar fi antioxidanții sau efectele asupra hemostazei glucozei.
Studii epidemiologice arată că riscul de diabet zaharat de tip II scade odată
cu consumul de cereale integrale cu aproximativ 30%. Aceasta se datorează,
probabil, efectelor cerealelor integrale de a determina un răspuns insulinemic
redus și îmbunătățirea metabolismului glucidic, a subliniat conf. dr. Gabriela
Radulian, de la Institutul de diabet "Nicolae Paulescu", miercuri,
într-o conferință de presă.
Ea s-a referit și la cerealele integrale și rolul pe care acestea îl au în
menținerea unei anumite greutăți corporale, multiple studii derulate în ultimii
ani în țări din Europa evidențiind asocierea dintre consumul de alimente cu
cereale integrale și fibre alimentare, pe de o parte, și indicele de masă
corporală, pe de altă parte.
Într-un studiu olandez, din 2005, la bărbați s-a observat o asociere inversă
între consumul de cereale sau fibre și riscul de supraponderabilitate sau
obezitate, iar la femei această asociere inversă a fost observată doar pentru
variabila cereale, dar nu și pentru fibre.
În ceea ce privește studiile observaționale făcute în SUA, acestea arată că un
mic dejun echilibrat contribuie la menținerea unei greutăți ideale și reducerea
consumului de grăsimi în timpul zilei. Datele arată că adulții și copii care
mănâncă dimineața au mai puține probleme legate de greutatea corporală, decât cei
care nu servesc micul dejun. De asemenea, femeile care au consumat cereale de
mai mult de șapte ori în două săptămâni cântăresc cu aproximativ patru
kilograme mai puțin decât cele care au consumat cereale cu o frecvență mai
redusă sau deloc.
Persoanele care iau micul dejun se descurcă mai bine la testele de memorie.
Studiile mai arată că micul dejun bogat în cereale integrale susține
capacitatea de memorie și funcția cognitivă și prin lipsa aportului energetic
nu afectează performanțele la testele de inteligență, în schimb se corelează
pozitiv cu diminuarea capacității de memorizare.
Potrivit cercetătorilor din Marea Britanie, beneficiile cerealelor integrale
pentru sănătate s-ar putea datora, în parte, efectului prebiotic. Prebioticele
reprezintă fibre nedigerabile care nu suferă modificări în intestinul subțire
și care, odată ajunse în colon, stimulează creșterea bacteriilor benefice, a
explicat conf. dr. Gabriela Radulian.
Ea a subliniat că un consum de alimente bogate în prebiotice a fost asociat cu
un risc redus de cancer intestinal.
/Rompres/ Acest articol a fost citit de 1181 ori.