Cartilagiul de rechin nu ajută în unele cazuri de cancer
Supa de aripioare de rechin este foarte gustoasă, dar nu are și efecte
împotriva cancerului.
Cartilagiul de rechin, o terapie alternativă des folosită în cazurile de
cancer, nu i-a ajutat prea mult pe bolnavii de cancer la plămâni, potrivit
rezultatelor unor studiu pe această temă.Două studii mai mici au prezentat
însă o dovadă preliminară încurajatoare că alte două terapii complementare, cu
ginseng și semințe de in, ar putea avea unele beneficii în cazul pacienților
care suferă de cancer. Studiile au fost prezentate în cadrul conferinței anuale
a Societății Americane de Oncologie Clinică, unde medici specialiști în cancer
discută despre ultimele descoperiri în chimioterapie și noi medicamente din
biotehnologie, notează Andrew Pollack în The International Herald Tribune.
Este relativ neobișnuit pentru această conferință să pună în lumină terapii
alternative, dar doctorii susțin că acest lucru ar trebui să se schimbe. Ei
recunosc că mulți dintre pacienții lor iau aceste suplimente - disponibile în
magazinele cu produse alimentare sănătoase - și îi întreabă adesea despre ele.
Așa că, susțin aceștia, a fost nevoie de anumite studii clinice pentru a
stabili dacă aceste abordări sunt folositoare sau dăunătoare.
Studiul clinic în ceea ce privește cartilagiul de rechin a fost aprobat de
Congresul american și a fost sponsorizat de Institutul Național pentru cancer
din SUA. Acest studiu a testat extractul de cartilagiu de rechin ca medicament
realizat de către compania canadiană Aeterna Zentaris.
Doctorul Charles Lu din cadrul Centrului pentru Cancer M.D. Anderson din
Houston, șeful cercetării în studiul clinic, a declarat că au existat motive de
a crede că acest cartilagiu ar putea avea rezultate. S-a descoperit că în
conținutul cartilagiului se găsesc factori care pot obstrucționa formarea de
vase de sânge. Iar reducerea alimentării cu sânge a tumorilor și-a dovedit
eficiența în cazul altor medicamente.
În cursul studiului, persoanele cărora li s-a administrat cartilagiu de rechin
au trăit în medie 14,4 luni, ceea ce înseamnă că jumătate dintre pacienți au
decedat până la acel punct. Persoanelor cărora li s-a administrat pilule
placebo au avut o medie de supraviețuire de 15,6 de luni.
În studiu au fost incluse 384 de persoane în SUA și Canada care sufereau de
cancer la plămâni în stadiu avansat. Cartilagiul de rechin a fost administrat
în formă lichidă de două ori pe zi pacienților. Rezultate au fost într-o
oarecare măsură mai promițătoare, deși nu au fost definitivate, în cazul
semințelor de in.
În acest studiu, condus de oameni de știință de la Duke University Medical
Center, din Carolina de Nord, au fost incluși 161 de bărbați cu cancer de
prostată, care erau programați la o operație de scoatere a prostatei. După ce
glandele au fost înlăturate, o lună mai târziu, au fost studiate tumorile. S-a
descoperit că tumorile celor cărora li s-au administrat semințe de in, au
crescut cu 30-40 la sută mai încet decât tumorile celor care nu au consumat
semințe de in.
Studiul asupra persoanelor cărora li s-a administrat ginseng a demonstrat că
planta ar putea ajuta la combaterea oboselii, fenomen întâlnit în cazul
bolnavilor de cancer. Studiul a implicat 282 de pacienți cu diferite forme de
cancer
Aproape un sfert dintre pacienții care au luat una sau două doze concentrate de
extract-pudră de rădăcină de ginseng pe zi au declarat că starea lor de
oboseala s-a îmbunătățit ”moderat” sau chiar ”mult mai mult”. Acest lucru a
contrastat cu numai o zecime dintre cei care au luat fie pilule placebo, fie o cantitate
mai mică de ginseng.
Medicii susțin că este prea devreme să li se recomande să ia semințe de in sau
ginseng, chiar dacă susțin că suplimentele nutritive nu sunt dăunătoare.
Debra Barton, profesor asociat de oncologie de la Clinica Mayo și
cercetător-șef al studiului privind ginsengul, a avertizat că suplimentele de
ginseng nu conțin ginsengul din Wisconsin folosit în studiu. Totodată,
cantitatea și calitatea ingredienților activi din suplimentele de ginseng pot
varia, de asemenea.
Cercetătorii susțin că mecanismele acțiunii semințelor de in și ale ginsengului
nu sunt bine înțelese. Barton a invocat filosofia chineză Yin și Yang atunci
când a încercat să explice efectele plantei ginseng.”Teoria spune că ginsengul
ajută organismul la moderarea lucrurilor negative care survin”, a precizat
aceasta.
Într-un studiu mai convențional prezentat în cadrul unei conferințe la Chicago,
cercetători din Europa au descoperit că terapia preventivă cu radiații în zona
capului reduce riscul de răspândire a tumorii spre creier la pacienții bolnavi
de cancer la plămâni cu tumori mici. Tratamentul i-a ajutat pe pacienți să
trăiască mai mult.
Pacienții cu tumori mici cancerigene la plămâni reprezintă 15 până la 20 de
procente din totalul cazurilor de cancer la plămân, dar este vorba de o formă
agresivă de cancer. Studii anterioare au demonstrat beneficiile terapiei de
prevenire cu radiații în zona capului pentru pacienții ale căror tumori erau
concentrate în zone mici. Dar noul studiu a arătat că tehnicile au fost de
ajutor în cazul pacienților în organismul cărora cancerul s-a răspândit și în
plâmâni și în alte zone ale corpului.
Numai 14.6 procente dintre cei care au fost supuși radiațiilor în zona capului
au avut simptome de răspândire în zona creierului un an mai târziu. Comparativ
cu 40,4 procente din cadrul grupului de control. Aproximativ 27,1 la sută
dintre pacienții tratați erau în viață un an mai târziu, de două ori mai mulți
comparativ cu 13,3 procente din rândul celor care făceau parte din grupul de
control.
Doctorul Roy Herbst, specialist în cancerul de plămâni din cadrul M.D. Anderson
Cancer Center, care nu s-a implicat în acest studiu, a declarat că aceste
constatări vor ”schimba standardul tratamentului aproape imediat”. Acest articol a fost citit de 2563 ori.