Fibromialgia

Fibromialgia este un Glossary Link sindrom Glossary Link cronic dureros caracterizat prin dureri musculo-scheletice extinse,  însoţite de oboseală, probleme cu somnul şi memoria, şi alterarea stării de spirit.

Introducere

Cercetătorii susţin că fibromialgia amplifică senzaţiile dureroase, influenţând modul în care creierul procesează semnalele de durere.
Simptomele debutează de cele mai multe ori după un traumatism fizic, intervenţii chirurgicale, Glossary Link infecție sau stres psihologic semnificativ. În alte cazuri, simptomele se acumulează treptat, în timp, fără legătură cu vreun eveniment  declanşator.

Femeile sunt mult mai susceptibile de a dezvolta fibromialgie decât sunt bărbații. Mulți oameni care au fibromialgie au, de asemenea, dureri de cap, articulații temporo-mandibulare (ATM), sindrom de Glossary Link colon iritabil, Glossary Link anxietate sau Glossary Link depresie.

Momentan nu s-a descoperit un tratament pentru fibromialgie, dar există medicamente care pot ajuta la controlul şi ameliorarea simptomelor. Practicarea constantă a exerciţiilor fizice, relaxarea și reducerea stresului pot influenţa simptomele într-o mare măsură.


Simptome

Cele mai importante simptome date de fibromialgie sunt:
Durere generalizată.Durerea asociată cu fibromialgia este adesea descrisă ca o durere surdă, constantă, care durează de cel puţin trei luni. Pentru a fi considerată generalizată, durerea trebuie să aibă loc pe ambele părți ale corpului și deasupra și sub talie.
Oboseală. Persoanele care suferă de fibromialgie se trezesc dimineaţa, de cele mai multe ori  obosite, chiar dacă dorm perioade lungi de timp. Somnul este adesea perturbat de durere, si mulţi pacienţi au alte tulburări de somn, cum ar fi sindromul picioarelor neliniştite şi Glossary Link apnee în somn.
Dificultăţi cognitive. Un simptom frecvent menționat este cel de "ceață fibro" („fibro fog”),care afectează capacitatea de concentrare mentală (focalizarea atenției sau concentrarea asupra unor sarcini mentale).
Alte simptome. Mulți oameni care au fibromialgie, de asemenea, pot manifesta depresie, dureri de cap, durere sau crampe la nivelul abdomenului inferior,  sindrom Raynaud,  constipaţie sau diaree asociată sindromului de colon iritabil.

Simptomele acestei afecţiuni  se pot manifesta pe perioade de timp ce pot varia de la cateva zile până la câteva luni. Pacienţii pot avea perioade asimptomatice urmate de perioade simptomatice. Puseele de oboseală și dureri musculare sau articulare apar mai ales după perioade de stres fizic sau psihic. Totodată durerile sunt accentuate de temperaturi scăzute sau umiditate crescută, lipsa somnului, oboseală,extenuare fizică şi psihică.

Deoarece simptomatologia fibromialgiei se întâlneşte şi la alte sindroame, alte afecţiuni medicale cu simptome similare trebuie eliminate prin diagnostic diferenţial, pentru stabilirea cu certitudine  a diagnosticului final de fibromialgie. În multe situaţii pot fi diagnosticate şi alte afecţiuni asociate fibromialgiei.

Impact

Factorii de risc pentru fibromialgie includ:
Sexul. Fibromialgia este diagnosticată mai frecvent la femei decât la bărbaţi.
Istoricul familial. Probabilitatea de a dezvolta fibromialgie este mărită dacă o rudă are, de asemenea, această boală.
Boli reumatice. Prezenţa unei boli reumatismale, cum ar fi artrita reumatoidă sau lupusul, cresc şansele de apariţie a acestei afecţiuni.

Cauze

Medicii nu stiu cu exactitate care sunt cauzele de apariţie ale acestui simptom dureros   dar este clar că, cel mai probabil, o varietate de factori contribuie împreună la debutul ei. Aceşti factori pot fi:
Factorul genetic. Deoarece fibromialgia tinde sa apară în aceleaşi familii, pot exista anumite mutaţii genetice, care i-ar putea face mai susceptibili pe membrii aceleiaşi familii.
Infecții. Unele boli infecţioase par a declanșa sau agrava fibromialgia.
Traume fizice sau emoționale. De multe ori apariţia fibromilagiei a fost legată de  anumite evenimente traumatizante, stresante.

Cercetătorii cred că stimularea repetată a nervilor determină schimbări la nivelul creierului persoanelor cu fibromialgie. Această schimbare implică o creștere anormală a nivelului de substanţe chimice din creier care semnalează durerea (neurotransmiţători). În plus, receptorii durerii din creier pare să dezvolte un fel de memorie a durerii și să devină mai sensibili, ceea ce înseamnă că pot exagera la semnalele de durere.

Totodată fibromialgia poate fi cauzată de dezechilibre hormonale ale cortizolului si hormonului creşterii (hormonul somatotrop). Eliberarea lor este controlată de glanda pituitară si de hipotalamus. Aceste dezechilibre hormonale conduc la oboseală, modificări de dispoziţie, tulburări de memorie şi toleranţă scazută la durere şi alte simptome.

Diagnostic

Diagnosticul de fibromialgie este dificil de pus având în vedere că nu există analize şi teste specifice care să ateste diagnosticul. Astfel după ce medicul specialist va efectua anamneza şi examenul clinic al bolnavului, va lua în considerare următoarele criterii:
manifestarea simptomelor de durere extinsă pe o perioadă de cel puţin 3 luni
durere şi sensibilitate în cel puţin 11 din 18 puncte sensibile, puncte care includ ţesut fibros sau muşchi din următoarele zone: coate, fese, piept, genunchi, partea inferioară a spatelui, gâtului, umeri şi coapse
alte simptome specifice fibromialgiei cum ar fi tulburări de somn, oboseală sau redoare matinală.

Teste de sânge
Deşi nu există nici un test de laborator care să confirme diagnosticul de fibromialgie, medicul ar putea recomanda efectuarea de analize de sânge pentru excluderea altor afecţiuni ce ar putea avea simptome similare. Aceste testele de sânge pot fi:
• Hemograma completă
• Viteza de sedimentare a hematiilor
• Teste ale funcției tiroidiene.

Tratament

În general, tratamentul pentru fibromialgie include atât medicație cât şi auto-îngrijire.Accentul se pune pe ameliorarea simptomelor și îmbunătățirea stării generale de sănătate. Nici un tratament nu funcţionează pentru toate simptomele.

Tratament medicamentos
Medicamentele pot ajuta la reducerea durerii provocate de fibromialgie și pot îmbunătăți calitatea somnului:
Antialgice. Medicamentele antialgice, cum ar fi acetaminofen ( Glossary Link paracetamol, altele), ibuprofen sau naproxen sodiu  poate fi de ajutor. Narcoticele nu se recomandă, deoarece acestea pot duce la Glossary Link dependență și chiar pot agrava durerea  în timpul somnului.
Antidepresive. Duloxetină și milnacipranul  pot ajuta la ameliorarea durerii şi a oboselii asociate cu fibromialgia. Medicul poate recomanda amitriptilina sau fluoxetina pentru îmbunătăţirea somnului.
Medicamente antiepileptice. Medicamentele anticonvulsive concepute pentru a trata epilepsia sunt adesea utile în reducerea anumitor tipuri de durere. Gabapentina este uneori de ajutor în reducerea simptomelor fibromialgiei, în timp ce pregabalin a fost primul medicament aprobat de Food and Drug Administration pentru a trata fibromialgia.

Terapii alternative
Terapiile complementare și alternative pentru managementul durerii și al stresului nu sunt noi . Unele, cum ar fi meditația și yoga , au fost practicat de mii de ani, dar practicarea lor a devenit populară  în ultimii ani, mai ales de către persoanele care au boli cronice, cum ar fi fibromialgia.
Multe dintre aceste tratamente par a dimua stresul și reduce durerea în condiții de siguranță, iar unele  câștigă adepți și în rândul medicilor. Dar multe dintre practicile alternative  rămân nevalidate științific , deoarece nu au fost studiate în mod adecvat

Acupunctura. Acupunctura este un sistem medical chinez bazat pe restabilirea echilibrului normal al energiilor, prin introducerea unor ace foarte fine, în piele, la diferite adâncimi, în anumite puncte de pe așa numitele meridiane energetice. Conform teoriilor occidentale de acupunctură, acele determină schimbări în fluxul de sânge și nivelurile de neurotransmițători din creier și măduva spinării. Unele studii indică faptul că acupunctura ajută la ameliorarea simptomelor de fibromialgie, în timp ce altele nu vorbesc de nici un beneficiu.

Terapia prin masaj. Aceasta este una dintre cele mai vechi metode de îngrijire a sănătății ce implică utilizarea de diferite tehnici de manipulare și masare a mușchilor și țesuturilor moi. Masajul poate reduce ritmul cardiac, relaxează mușchii,  îmbunătățește mobilitatea articulațiilor și crește producția de analgezice naturale ale corpului. De multe ori scade stresul și anxietatea.

Yoga și Tai Chi. Aceste practici combină meditația,exercițiile de Hatha Yoga cu mișcările lente, respirația profundă și relaxarea. Ambele s-au dovedit a fi utile în controlul simptomelor fibromialgiei.

Prevenție/Stil de viațã

Auto-îngrijirea este esențială în managementul fibromialgiei:
Reduceți stresul. Elaborați unui plan pentru a evita sau limita surmenajul și stresul emoțional. Faceți-vă timp în fiecare zi pentru a vă relaxa. Asta ar putea însemna să învățați să spuneți nu. Dar nu încercați să schimbați complet rutina. Persoanele care au renunțat la muncă sau abandonează toate activitățile au tendința de a face mai rău decât cei care rămân activi. Încercați tehnici de management al stresului, cum ar fi exerciții de respirație profundă sau meditație.
Dormiți suficient. Pentru că oboseala este una dintre principalele caracteristici ale fibromialgiei, somnul suficient și de bună calitate este esențial. În plus, față de alocarea de timp suficient pentru somn, deprindeți obiceiuri bune, cum ar fi să mergeți la culcare și să vă treziți, în fiecare zi, la aceeași oră și limitați dormitului în timpul zilei.
Faceți exerciții fizice regulat. La început, exercițiul fizic poate crește durerea. Dar dacă o luați treptat și în mod regulat, de cele mai multe ori simptomele scad în intensitate. Exercițiile fizice recomandate sunt mersul pe jos, înotul, ciclismul și aerobicul în apă. Un fizioterapeut vă poate ajuta să faceți un program de exerciții fizice acasă.
Păstrați un ritm egal. Păstrați același ritm în activitățile zilnice. Dacă faceți prea mult efort în zilele bune, este posibil să aveți și zile mai proaste. Moderarea înseamnă să nu exagerați în zilele bune, dar, de asemenea, aceasta nu înseamnă auto-limitare sau de a face prea puțin în zilele în care simptomele se înrăutățesc.
Mențineți un stil de viață sănătos. Mâncați alimente în stare proaspătă și sănătoase. Limitați consumul de cofeină. Faceți câte ceva care să vă facă plăcere și care să vă împlinească în fiecare zi.



Bibliografie

www.mayoclinic.com



 

 

Ultima modificareJoi, 10 Aprilie 2014 07:39
O să te intereseze și: « Scolioza Osteoartrita »
Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top