Sistemul osos are nevoie de o dietă echilibrată, care să conțină atât macronutrienți
(energie, proteine, grăsimi și zaharuri),cât și micronutrienți (vitamine,
minerale), necesari pentru dezvoltarea normală și refacere.
Calciul este un component structural major al țesutului osos, iar scheletul
acționează ca un rezervor de calciu, pentru a menține nivelul calciului în
sânge.
Recomandările pentru doza zilnică de calciu sunt diferite. OMS, în 2002, pe
baza unor cercetări făcute în mai multe țări, a stabilit doza recomandată de
500-700 mg/zi în timpul copilăriei, 1.300 mg/zi între 10-18 ani, 1.000 mg/zi
între 19-65 de ani, (1.300 mg/zi la femei la menopauză) și 1.300 mg/zi după 65
de ani.
Lactatele și alte produsele alimentare pe bază de lapte sunt printre cele mai
bogate și la îndemână surse de calciu din dietă. Două sau trei porții lactate
pe zi sunt suficiente pentru un aport adecvat de calciu. Lactatele mai sunt
importante deoarece constituie o sursă importantă de proteine și alte vitamine
și minerale.
Potrivit prof. dr. Gheorghe Mechinicopschi, directorul Institutului de
Cercetări Alimentare, alte alimente recomandate pentru sănătatea sistemului
osos sunt sardelele, macroul, heringul, somonul sălbatic, care conțin cantități
apreciabile de calciu, dar și vitamina D și acizi grași esențiali, cu lanț de
carbon lung.
Acizii grași esențiali cu lanț omega 3 au și un rol important în diminuarea
inflamațiilor provocate de poliartrita reumatoidă.
Sunt recomandate proteinele de origine animală și vegetală cu valoare biologică
ridicată din carne slabă, pește, ouă, dar fără a se depăși 1g proteină /kg
corp/zi. Depășirea acestei valori modifică echilibrul acido - bazic, crescând
calciuria. Alte alimente recomandate sunt pâinea de secară, cereale integrale
minimal procesate, fără glazuri de zaharuri, cuverturi de ciocolată, care sunt
surse de magneziu, fier, fibre și vitamine. Nucile, alunele, migdalele sunt
surse de proteine vegetale valoroase, minerale, acizi grași esențiali. Bananele
și prunele conțin potasiu și magneziu, reechilibrândbalanțele calciu/fosfor/magneziu potasiu.
Nu sunt recomandate băuturile care conțin cola , acestea sunt bogate în fosfor
și cofeină, determinând accelerarea pierderii de calciu la adulți, iar la copii
și adolescenți scade rata fixării calciului, reducând densitatea osoasă.
Cafeaua reduce semificativ absorbția calciului. Efectul poate fi contracarat
prin adaos de puțin lapte în cafea, dar nu creamer, acesta fiind în special pe
bază de grăsimi vegetale. Mezelurile, cârnații, pateurile și conservele din
carne conțin fosfațice accentuează
pierderea calciului și acidifică mediul intern, conțin grăsimi saturate,
conservanți, nitriți care generează metaboliți toxici.
În ceea ce privește sarea de bucătărie, aceasta descrește absorbția calciului
și crește excreția acestuia. Prof. dr. Mechinicopschi recomandă un consum sub 6
g sare pe zi, ținând cont că sarea se află ascunsă în cantități apreciabile în
majoritatea alimentelor industriale.
Vitamina D este, de asemenea, esențială pentru dezvoltarea și refacerea masei
osoase, atît prin rolul ei de a ajuta la absobția calciului din intestin, cât
și prin asigurareamineralizării corecte
a osului. Vitamina D este sintetizată în pieleîn timpul expunerii la soare și, deși este suficientă pentru majoritatea
persoanelor , suplimentarea dietetică sau medicamentoasă a vitaminei D devine
importantă în timpul iernii, pentru persoanele în vârstă.
/Rompres/ Acest articol a fost citit de 1273 ori.